31 Julai 2010

MASYARAKAT TAK FAHAM KANUN JENAYAH SYARIAH






"Kami tak buat apa pun lagi pun kami bersembang di kawasan public" kata seorang cikgu yang terkejut dengan kehadiran kami.Kerana asyik dengan panasnya badan si pakwe,mereka tidak mempedulikan pandangan orang yang lalu lalang. Walau pun di dalam gelap,mereka tidak merasa bersalah sebaliknya mempertahankan bahawa mereka tidak buat apa-apa. Tanpa cepat melatah,kami terus memberi nasihat kepada mereka.

"Berjawatan guru" sesorang pendidik memang tak patut melakukan sesuatu yang bertentangan dengan adab Islam. Mereka adalah ikon dan contoh kepada pelajar. Sikap"cakap tak serupa bikin" sesetengah guru telah menyebabkan anak murid menjadi liar. Harapkan pagar pagar makan padi itulah barang kali kata pepatah yang sesuai diberikan kepada guru yang berperangai begini. Guru tersebut kelihatan tidak selesa dengan kehadiran kami namun dia terpaksa mengalah apabila tidak mampu berhujah.

Dalam aktiviti pada malam tadi kami juga menemui beberapa pasang pelajar dari IPT. Jauh dari keluarga barangkali menyebabkan mereka hilang kawalan diri.P ara aktivis LANDAS berinteraksi dengan mereka dengan penuh hikmah tanpa mengeluarkan kata-kata kesat apalagi memarahi mereka. Mereka juga merasa senang hati dengan cara kami.

0 comments:

Catat Ulasan