07 Julai 2010

KEDAI MAKAN & GEJALA SOSIAL.

Masih ingat suatu ketika dulu di mana kebanyakan kedai makan hanya di buka hingga ke pukul 9 malam.Ini bermakna keadaan sesuatu bandar atau pekan akan mula sunyi seawal pukul 10 malam.
Fenomena keluar malam dan gejala so sial ini menjadi-jadi kerana adanya tempat untuk mereka melepak atau bersantai. Remaja pula mengambil kesempatan melakukan perkara yang tidak berfaedah seperti lumba motor atau mengintai tempat yang boleh di jadikan sasaran untuk mencuri dan merompak.

Kerajaan pula menggalakkan peniaga membuka warung sehingga ke lewat pagi atas nama memeriahkan malam dan untuk menarik pelancong.Walau pun dari segi kesan ekonomi ia membawa kepada kebaikan tetapi ia amat memberi kesan yang amat buruk kepada gejala sosial.Pengalama kami di lapangan di mana kami menemui anak muda samada lelaki atau perempuan di kedai-kedai makan sehingga ke pukul tiga pagi.

Kerajaan di sarankan agar memikirkan kembali tentang kebenaran yang di berikan kepada peniaga yang berniaga hingga larut malam.Kalau lima tahun kebelakangan kita jarang sekali melihat wanita berpakaian tetapi telanjang tetapi hari ini ia telah menjadi satu fesyen.Semua ini akibat kemajuan yang tidak di kawal dan di tadbir dengan baik.

0 comments:

Catat Ulasan