19 Mei 2010

LANDAS DALAM HARIAN SINAR 15/5/2010

"Pesta Berahi di Lubuk Semilang" tajuk berita yang menyebabkan kami saban hari di hubungi oleh masyarakat yang sedikit prihatin akan perkembangan gejala maksiat dan munkarat. Kalau dulu mereka hanya mengenali nama LANDAS dari jauh, tetapi hari ini mereka telah kenal siapa penggerak LANDAS di Langkawi. Kalau dulu jualan Harian Sinar di kedai Tuan Haji di depan Masjid Al Hana hanya mencapai 10 naskah tetapi hari ini telah mencecah ke 50 naskah sehari. Ini tak termasuk jualan di lain-lain kedai di Langkawi. Harian Sinar dan LANDAS Langkawi saling membantu memberikan informasi dalam kerja-kerja amar makruf.

Bukan sahaja di Lubuk Semilang tetapi di lain-lain tempat di Malaysia amnya, saya yakin tempat yang menjadi tumpuan ramai dan sunyi telah dijadikan lubuk maksiat oleh remaja yang telah dirasuk nafsunya. Gelagat remaja hari ini seolah-olah mereka menjual diri. Mungkin ada orang di luar sana yang tidak setuju dengan pandangan exstrem saya ini tetapi jika diselami akan gelagat mereka di lapangan maka kita akan mendapat gambaran apa yang saya maksudkan. Remaja wanita seakan-akan berebut-rebut menjaja dan mempamerkan aksi tidak bermoral mereka untuk menarik perhatian remaja lelaki. Di akhir zaman ini si lelaki telah menjadi rebutan sang wanita.

Walau apa pun yang berlaku seperti gejala leka dan seronok maksiat yang berlaku hari pada hari, saya tetap menyalahkan masyarakat Islam sendiri. Mereka juga adalah punca kepada berkembang pesatnya sindrom mencemar kesucian agama.Mereka hanya memerhati. Sikap ini tanpa di sedari telah memberi laluan kepada ajaran yang menjauhkan diri dari agama Allah. Kami telah di jadikan tempat mengadu akan segala masalah seolah-olah kami adalah orang yang bertanggung jawab sepenuhnya ke atas gejala songsang ini. Dalam kesempatan itulah saya menerangkan kepada mereka bahawa kerja mengajak dan menghalang munkar adalah kerja semua orang Islam. LANDAS yang hanya memiliki beberapa orang aktivis takkan mampu bergerak tanpa orang ramai turut melibatkan diri.


0 comments:

Catat Ulasan