18 Januari 2011

Kelihatan beberapa tin arak yang masih ada air arak di dalamnya. 3 orang gadis Melayu Islam yang kami temui semasa dalam perjalanan pulang selepas selesai menyusuri pantai cenang sejauh lebih kurang 3km.Apabila di tanya adakah mereka yang meminum air tersebut mereka menafikannya dan mengatakan bahawa arak itu di minum oleh mereka yang terdahulu duduk di meja tersebut.Wanita berbaju hitam kami jumpai kali yang ke dua di mana kali yang pertama kami menemui beliau semasa menunggu rakannya di karaoke Langkawi Fair.Baru berumur 19 tahun tetapi kehidupannya telah hancur.





Pantai Cenang malam Jumaat 13hb.January 2011 tanpa jemu kami terus mengunjungi pantai Cenang dan kawasan yang di anggap panas di Langkawi.Kami datang ke tempat ini setiap dua minggu sekali.

1 comments:

bungachengkeh berkata...

assalamualaikum...
saya anak jati langkawi
kini sedang mengajukan tesis prasiswazah saya di UKM
saya pelajar tahun akhir di sini
tajuk tesis saya
PENGAMBILAN ALKOHOL DALAM KALANGAN REMAJA PEREMPUAN DI PULAU LANGKAWI
sebagai seorang Islam berbangsa Melayu dan anak jati pulau lagenda
saya sangat sedih melihat langkawi hari ini
usaha yang dilakukan oleh LANDAS saya lihat amat murni
saya bukanlah orang yang arif dalam agama
dan mampu berdakwah seperti LANDAS
tetapi usaha yang dilakukan oleh LANDAS, saya sangat menyokongnya
melalui kajian yang saya lakukan
rata-rata anak muda bersetuju
"harga murah, senang dapat dan tiada yang melarang"
sunnguh saya sedih dengan isu arak di langkawi
malah ada bar-bar di pantai cenang milik orang melayu beragama Islam
dan mempunyai 100% pekerja Islam
di mata pihak-pihak yang berwajib?
keindahan langkawi dan kekayaan budaya tempatan sudah kian luntur
malah bila menyebut sahaja langkawi
"arak senang dapat kan?"
"rokok murah kan?"
"kereta murah kan?"
ini yang ingin dibanggakan?
saya tidak mahu pulau yang membesarkan saya menjadi seperti Phuket
terkenal di mata dunia
tapi hanya cerita jelik yang dijaja di serata dunia
apa guna punya ekonomi yang mantap jika tidak berkat?
di dunia mungkin kita kaya
di akhirat?

sekian, assalamualaikum..

anak pulau di rantau

Sabtu, 09 April, 2011

Catat Ulasan