21 April 2011

AWAS UMAT ISLAM "KRISTIAN MENYERANG KITA"

Ali sedang memegang risalah yang telah diedarkan oleh
mubaligh kristian kepada penduduk-penduduk Langkawi


kelihatan 2 orang mubaligh kristian sedang mengedar risalah kepada
mereka yang lalu di depan bangunan Al Ehsan, Kuah, Langkawi.


LANGKAWI - Pada 20/4/2011 jam lebih kurang 9.30 pagi semasa melalui di hadapan bangunan Al Ehsan, beberapa orang aktivis LANDAS Langkawi telah ditahan oleh dua orang yang tidak di kenali. Mereka kemudiannya menghulurkan sekeping risalah. Pada mulanya mereka menyangka risalah yang di hulurkan itu adalah risalah direct selling, tetapi mereka merasa amat terkejut apabila mendapati bahawa rislah tersebut adalah risalah agama kristian. Tanpa berlengah lagi, Mohd Ali terus menghubungi Pegawai Agama Daerah Langkawi, malang dan kecewanya panggilan tersebut tidak mendapat respon. Pengerusi LANDAS, Mohd Ali terus menghubungi Balai Polis Langkawi, meminta mereka bertindak segera menghalang mubaligh tersebut dari terus mengedar risalah.

Mohd Ali bersama beberapa orang aktivis LANDAS membuat rondaan ke tempat lain untuk meninjau berapa ramaikah para mubaligh tersebut. Sebaik tiba di Klinik Baru, aktivis LANDAS mendapati ada empat orang lagi yang sedang mengedar risalah yang sama. Mohd Ali sekali lagi menghubungi IPD meminta mereka segera bertindak. Mereka di maklumkan oleh pihak polis, tindakan menghalang mereka dari terus mengedar risalah telah dilaksanakan. Mereka telah mengucapkan terima kasih pihak polis Kuah, Langkawi yang telah bertindak segera.

Pada petang 21/04/2011 pihak LANDAS telah bertindak membuat laporan pilis tentang kejadian itersebut tapi kecewa tak dapat berbuat demikian kerana Balai Polis ketiadaan bekalan elektrik. Mereka akan membuat laporan semula pada esok hari, Jumaat,22hb. April 2011.

Dengan terjadinya insiden ini mereka yakin ramai orang akan melenting dan masing-masing akan mengecam mereka yang berbuat demikian. Mereka yakin pasti khutbah Jumaat di masjid al Hana akan menghentam habis-habisan atau menyeru orang Islam agar masing-masing berjaga-jaga. Apakah cukup dengan hanya berkhutbah berapi-api tanpa berbuat apa-apa. Selama ini orang di langkawi telah diserang dengan arak namun tiada siapa sanggup bersama LANDAS tampil ke depan dalam usaha menghalang penjualan arak berleluasa. Pihak LANDAS telah dua kali mengajak NGO Islam Langkawi berkumpul dan berbincang untuk mencari formula mendesak kerajaan menarik balik status bebas cukai arak di Langkawi. Harga arak yang terlalu murahlah penyebab utama orang Langkawi jadi pemabuk. Jemputan pihak LANDAS dipandang sinis. Pihak LANDAS juga mengajak mereka mengadakan dailog dengan Majlis Perbandaran dan Pejabat Daerah Langkawi untuk membantah pemberian lesen pusat hiburan tanpa tapisan yang wajar akan keperluan tersebut, namun sama juga jawapannya.

0 comments:

Catat Ulasan